דפים

יום שישי, 16 בינואר 2015

איזו אריזת משקאות ידידותית יותר לסביבה?

martens PET bottleחידה: איזו אריזת משקאות מהבאות הכי פחות ידידותית לסביבה ואיזו הכי ידידותית?
1. בק' זכוכית
2. קרטונית
3. בק' פלסטיק (PET)
4. פחית

6,200 צרכנים אירופאים נשאלו שאלה דומה לנ"ל ב-2008. 50% מהצרכנים בחרו בזכוכית כאריזה הידידותית ביותר לסביבה ו-52% בחרו באריזת פלסטיק כהכי פחות ידידותית לסביבה. האמנם כך הוא?

ובכן, ראשית יש להגדיר, מה המדד לידידותיות לסביבה. יש המון מדדים מקובלים אפשריים:
מדרך פחמני, צריכת מים, צריכת אדמה, קלות ושיעור מיחזור, זיהום אוויר ושפכים ועוד.

שנית יש להגדיר את סקופ הבדיקה: האם בוחנים רק את "העלות הסביבתית" של יצור האריזה?, האם מחשבים עלויות סביבתיות של שינוע האריזה?, האם מחשבים עלויות קירור? האם מחשבים את שיעור המיחזור ? האם מחשבים את עלות האריזה הסביבתית כפסולת? heineken ow bottle

בהיניקן החליטו לפני כמה שנים לבדוק את התשובה לחידה שלעיל עבור בירה בהולנד. כלומר הם ביצעו ניתוח מחזור חיי מוצר - LCA לאריזות נפוצות. הסקופ כלל את מחזור חיי המוצר מהיצור ועד שהאריזה מושלכת למיחזור/אשפה ללא התחשבות בעלויות/שיעור המיחזור של האריזה. האריזות הנבדקות הן:

heineken 330 can1. בקבוק בירה מפלסטיק PET בנפח שליש ליטר
2. פחית בירה בנפח שליש ליטר
3. בקבוק בירה מזכוכית לשימוש חוזר בנפח שליש ליטר
4. בקבוק בירה חד פעמי מזכוכית בנפח שליש ליטר

המדד הנבחר להשוואה בין האריזות הוא מדרך פחמני (Carbon Footprint). והרי התוצאות (מקור: היינקן):

ארגז בקבוקים חוזריםמדרך פחמני של אריזות בירה האריזה הידידותית ביותר לסביבה היא בקבוק זכוכית לשימוש חוזר. הסיבה לכך היא שמאחר שבקבוק עושה 20-30 סבבים, הרי שהעלות הסביבתית של יצורו מתחלקת על פני הסבבים. אמנם יש עלויות נוספות של הובלה חזרה למפעל ושטיפת הבקבוק אולם הן קטנות בהשוואה ליצור בקבוק חדש.

מבין האריזות החד פעמיות,  האריזה הידידותית ביותר היא… פחית. לפחית יתרונות רבים: היא קלה מאוד, לא שבירה, מנצלת טוב את הנפח ומעבירה חום/קור במהירות. וזה עוד לפני שדיברנו על היתרונות שלה בהגנה על הבירה מפני אור.

האריזה הכי פחות ידידותית לסביבה היא… בקבוק זכוכית חד פעמי. הסיבה העיקרית היא צריכת האנרגיה הרבה הדרושה לניפוח בקבוק זכוכית. מעבר לכך זכוכית היא אריזה כבדה ושבירה מה שמייצר עלויות שינוע סביבתיות גבוהות ופחת גבוה יחסית לאריזות אחרות.

במרבית המדדים הסביבתיים המקובלים סדר ה"ידידותיות לסביבה" של האריזות שלעיל נשמר. יוצא דופן הוא הפרמטר "צריכת מים" בו לבקבוק החוזר יש חסרון בולט בהשוואה לאריזות האחרות בשל השטיפה של הבקבוק החוזר, ובשל צריכת מים גבוהה במיוחד של אריזת הזכוכית.

האם מידע כזה משפיע על התנהגות צרכנים?

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה